A tartós bérlet megtakarítást is jelenhet a flottakezeléskor

Az építőipar sajnos nem csak a kivitelezésről szól, nem csak annyi, hogy házakat építünk, tetőket fedünk, tervezgetünk. Ennél sokkal bonyolultabb dolgokkal is foglalkozniuk kell azoknak, akik bele szeretnének vágni egy saját kis vállalkozásba az építőiparban. Kicsit mókásan hangozhat, hogy a ház-tervezésnél és építésnél is nehezebb feladatokkal találkozunk a munkánk során, de ugye kinek mi a nehéz. Mivel én az építészethez értek, nekem kézenfekvő, hogy az az egyszerűbb.

De mik is ezek a roppantul bonyolult dolgok, amikről beszélek?  mondhatni, ezek a vállalkozás törvényes keretek közt való működtetéséhez szükséges „háttér” feladatok. Az olyan tevékenységek, amik konkrétan az építéshez nem járulnak hozzá, hanem a vállalatunk működését teszik lehetővé.

Az egyik ilyen mumus a könyvelés és a pénzügy. Nem egy olyan építész ismerősöm van, aki ha arra szükség van, tökéletesen kimatekozza és megtervezi a családi házakat, felhőkarcolókat, de a könyveléssel, a pénzüggyel hadilábon áll.

Pontosan ezért szüksége van a vállalatoknak egy jó, megbízható könyvelőre. Ha a könyvelő elrontja a könyvelést, akkor az nagyon komoly következményekkel járhat az egész vállalatra nézve. Mindig azon igyekeznek a vállalatok, hogy egy olyan könyvelőt szerezzenek, aki nem csak elintézi a könyvelést, hanem azt úgy is csinálja, hogy az a legjobb legyen a vállalat számára, azaz a legtöbb dolgot le tudjuk írni költségként, alehető legkevesebbet kelljen adóznunk, az pedig már csak hab a tortán, ha esetleg adó vissszatérítést is intéz nekünk.

Természetesen szép szakma az építészet, hiszen családoknak adunk otthont, irodaházakat építünk, de valamiből fenn is kell tartani a céget, így természetesen nekünk is szükségünk van egy kis profitra. Ezt pedig ki ne szeretné maximalizálni?

Mint már említettem, abszolút hadilábon állok a könyveléssel, a pénzüggyel és a számvitellel. Mégis, olyan helyzetben vagyok, hogy a cég könyvelője mindenről kikéri a véleményem, ami abszolút így van rendjén. De ha már a véleményemre van szüksége, az sem árt, ha egy egészen minimális szinten legalább én is értek a kérdéses dolgokhoz. A könyvelő is ember. Van, hogy nem jutnak eszébe olyan lehetséges megoldások, amikkel spórolhatnánk, így én is mindig utánanézek mindennek, ha tudok.

Építőipari szektorban nem meglepő, hogy több autóra is szükségünk van. Egyrészt, hogy a munkásoknak segítsünk eljutni az építkezés helyszínére, másrészt pedig, hogy ha szükség van valamilyen építőanyagra pluszban, akkor azt el tudjuk szállítani a helyszínre. Tehát autók kellenek, de az nem mindegy, hogy honnan szerezzük be őket.

Vásárolhatunk csak simán autót, felvehetünk hitet a célra, lízingelhetünk is akár. Ezek mögött a gazdasági események mögött pedig igencsak jelentős könyvelési munka áll. Ki kell ugyanis találni, hogy a vállalatnak melyik megoldás a legmegfelelőbb, minden lehetőséget alaposan górcső alá kell vennünk. Aztán ezeket a tranzakciókat könyvelni is kell.

Éppen egy ilyen beruházás előtt álltunk, újabb autók vásárlása volt az esedékes. Sajnos az új autó vásárlása jelen esetben nem volt opció, szóval a hitel és a lízingelés között vacilláltam. Alaposan átrágtuk ezt a könyvelővel és a pénzügyekért felelős munkatársaimmal, de nem akadtam meg itt. Azért a nagy tanácskozás előtt a biztonság kedvéért az interneten is utánanéztem, hogy mit lehetne tenni, mi a legjobb megoldás.

Sosem hallottam még arról, hogy létezik tartós bérlet. Pedig nem bonyolult, gondolhattam volna rá, hogy lehet tartósan bérelni autót. A tartós bérlet egy szolgáltatás, amiről mint kiderült, alapjában véve drágább, de végül a könyveléssel és az adózással olcsóbbá tehető. Hogy hogyan? A tartós bérlet időegységenkénti összege leírható költségként, plusz a maradványértéket nem kell megfizetni, azt a bérleti idő lejártával valaki más fogja kifizetni, amikor a flottakezelő eladja az autót. Ami elméletben drágább, az gyakrabban sokkal olcsóbban jön ki.

És honnan tudom ezt? A flottakezelés oldalon találtam erről a megoldásról egy hasznos cikket, ahol számomra is érthetően, részletesen kifejtik, hogy melyik finanszírozási forma mit takar, sőt, még kis is fejtik, hogy pontosan hogyan lehet olcsóbban megúszni a tartós bérlet segítségével a gépkocsi szerzést. Ahelyett, hogy kifizetnénk az egész autót, csak azt az időtávot fizetjük, amikor valóban használtuk is azt.  Igaz, hogy első ránézésre az iparűzési adó miatt sokkal magasabbnak tűnik a tartós bérlet költsége, de ha az ember ismeri az oldalon feltüntetett összefüggéseket, máris sokkal egyértelműbbé válik, hogy az említett három konstrukció közül a gyakorlatban melyik a legolcsóbb.

Tartós bérlet
Tartós bérlet

Magamtól biztos, hogy nem jöttem volna rá erre, és ha a kollégáimnak sem jut eszébe, akkor egy sokkal költségesebb megoldásba hajszoltuk volna magunkat.

A megbeszélésünkön természetesen felvetettem az újonnan szerzett tudásomat, és pár számítás után a könyvelő is rábólintott a dologra.

Egyébként kezdő vállalkozásoknak szinte kötelező olvasmány a cikk, amit találtam, meg érdemes az egész oldalt végig nézni. Flottakezelés területén nagyon sok segítséget lehet találni, és a nyújtott szolgáltatásaik is nagyon jók.

Fel lehet iratkozni ingyenesen egy költségcsökkentésről szóló levélsorozatra, ami tele van hasznos információkkal, és úgy gondolom, ezeket nem csak kezdő, de már régóta működő vállalkozások is hasznosítani tudják.

Mi sem éppen most kezdtük a szakmát, már egy jó ideje megvan a cég, mégis voltak olyan dolgok, amik teljesen újdonságként hatottak a számomra. Nem szégyen az, ha valaki nem jó valamiben, én amondó vagyok, hogyha adott egy lehetőség, akkor ne féljünk élni vele. Hogyha már ingyenesen tanácsokhoz tudunk jutni, akkor azokat ne utasítsuk el. Még ha számunkra nem is teljesen relevánsak, úgy gondolom, jó tudni az ilyen költségcsökkentő módszerekről. Sosem tudhatja az ember, mikor tudja majd hasznosítani az így megszerzett tudását.

Az pedig, hogy ilyen érthetően összeszedve leírták, mi is az a tartós bérlet, mi a hitel és a lízing különbsége, még egy olyan segítség, amit kár lenne nem elolvasni. Ha valaki éppen annyira nem ért a számvitelhez, mint én, akkor annak nagyon hasznosak az ilyen összeszedett anyagok. Főleg, hogy a jobb szemléltetés érdekében még ábrát is használtak. Nem csoda, az emberi agy sokkal jobban meg tudja érteni az ilyen, kissé elvontabb dolgokat néhány példán keresztül.

Emlékszem, mennyit szenvedtem, mikor a matematika elméleti anyagát akarták a fejünkbe verni, aztán persze egy-két példa elég volt, és máris mindent megértettem. Valahol a számvitel is éppen ilyen számomra. Amortizáció, költségleírás, áfa… mind-mind indokolatlanul bonyolult. A törlesztők kiszámolásával persze nincsen gondom, az sokkal gyakorlatiasabb. De amint találkozok egy ehhez hasonló, érthető magyarázattal, már azonnal meg is értem az egészet.

A könyvelőm elfogadta a javaslatot, így végül száz szónak is egy a vége: a tartós bérlet mellett döntöttünk. És ahelyett, hogy újabb cégeket kerestünk volna, úgy döntöttünk, hogy a flottakezelést a flottautora bízzuk, mert ilyen valóban segíteni akaró céget elég nehéz mostanában találni, igazi érték egy ilyen partner.